+

Cytat

Popularne

Szczepienia Wcześniaków


Wcześniki, jako z reguły słabe organizmy są z jednej strony najbardziej podatne na NOP – Niepożądane odczyny poszczepienne. Z drugiej jednak strony, jeśli organizm jest słaby łatwiej poddaje się wirusom i bakteriom.
Rodzice stoją na rozdrożu już parę minut po narodzinach maluszka. W pierwej dobie dziecko jest zaszczepione przeciw żółtaczce, a jeśli ma powyżej 2kg, również na gruźlicę.
Kiedy ja nieoczekiwanie trafiłam na stół operacyjny- trzeba było zrobić cesarkę, martwiłam się o dziecko, nie myślałam, że już go zaszczepią i czy to jest prawidłowe. W naszym wypadku maluch został zaszczepiony na WZW a w dzień wypisu ( 18 dobie życia) na gruźlicę. Nie musiałam nic podpisywać, nikt mnie nie pytał czy się zgadzam. Ja wtedy również nie widziałam nic złego w szczepieniach. Mój syn po drugiej szczepionce nagle zaczął mieć alergie na białko mleka krowiego, miał AZS. Ograniczyłam bardzo swoją dietę. Zero nabiału, na wszelki wypadek jaj, czekolady, pomidorów. Poprawę zauważyłam dopiero po 8 miesiącu.
Oczywiście nie ma stu procentowej pewności, że to po szczepieniu, nie jestem w stanie tego udowodnić. Na szczęście zmiana mojej diety było jedynym przykrym incydentem.
Dopiero, kiedy przyszedł czas na szczepienie DPT zaczęły dochodzić mnie słuchy żeby na pewno nie szczepić „kombajnami” 5/6 w jednym, bo dziecko znajomych dostało po niej autyzmu. Nie chciało mi się wierzyć, ale ponieważ ta informacja była od bardzo bliskiej mi osoby postanowiłam zaszczepić pojedynczymi szczepionkami. W przychodni pediatra powiedziała mi „ale to jest wcześniak, w zaleceniach ma Pani szczepienie skojarzonymi + darmowe pneumokoki. W darmowej szczepionce jest nieoczyszczony krztusiec, a 5  w jednym jest najlepsza. Proszę poczytać trochę w Internecie i podjąć decyzję jak szczepimy.”
Włączyła mi się czerwona lampka, skoro pediatra bała się zaszczepić mojego malucha zwykłymi szczepionkami to chyba coś jest na rzeczy – poczytam. I tak trafiłam do grupy na Facebooku „ Wszystko o szczepieniach – bez propagandy i manipulacji”. Moje przerażenie było ogromne, jak wielu rodziców na co dzień zmaga się po pierwsze z NOPami i to nie AZS, tylko np. jak to opisują „ dziecko zrobiło się jak szmaciana lalka, przestało się rozwijać, ciągle płacze” tego jest mnóstwo. Opinie te były niezależne od rodzaju szczepienia.
Wtedy postanowiłam odroczyć szczepienie mojego dziecka. Tym bardziej, że mimo 10 miesięcy nadal na podwyższoną bilirubinę oraz genetyczną chorobę po mnie – niedobór alfa1 antytrypsyny. Ja z tego powodu nigdy nie byłam szczepiona! Ale lekarze w Centrum Zdrowia Dziecka się zmienili i już teraz nie jest to dla nich przeszkoda.
Dostaję ponaglenia z przychodni, ale na razie unikam tematu. Wiem, że jeśli zdecyduję się nie szczepić w ogóle, czeka mnie batalia z przychodnią, sanepidem, być może kara pieniężna i odwołania w sądzie.
Stowarzyszenie STOP NOP na szczęście jest! I wiem, że jak już będzie gorąco udam się do nich o pomoc.

Niby we wszystkich lekach mamy możliwość wystąpienia niepożądanych odczynów, nawet biorąc zwykłą tabletkę przeciwbólową. Co jest jednak najważniejsze – to rodzice, a potem my sami decydują czy chcemy wziąć dany lek, kiedy i jaki. Nasz kalendarz szczepień nie daje nam takiego wyboru, jednie – płatne czy na NFZ.

Jaki jest dla mnie argument do nieszczepienia? Statystyki zachorowań na choroby zakaźne, których właściwie już nie ma. Łatwo zauważyć, że częściej zdarzają się NOPy niż zachorowania. Bądź też zachorowania bezpośrednio po szczepieniu.
Kiedyś przeczytałam dobry tekst – „ Szczepiąc możesz mieć pecha i  wystąpi NOP, ale nie szczepiąc musiałabyś mieć podwójnego pecha, żeby się coś stało. Po pierwsze zachorować, po drugie mieć komplikacje po chorobie.”

Teraz każdy rodzic stoi przez dylematem. Naprawdę potrzeba dużo wiedzy aby zdecydować. Mam nadzieję, że coś się zmieni i nasz kraj pójdzie śladem zachodu, gdzie to rodzice decydują, a nie będą dokładać kolejnych szczepień.

Jeśli u Twojego dziecka wystąpiły NOPy, zrób wszystko aby zostało to odnotowane!, w razie problemów skontaktuj się ze Stowarzyszeniem STOP NOP.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

© Agata | WS | x x.